שטייניץ הציג את מתווה הגז: תחרות? לא בעשור הקרוב

    שלמה בן יוסף | צילום: נמרוד סונדרס No Comments on שטייניץ הציג את מתווה הגז: תחרות? לא בעשור הקרוב
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    שר האנרגיה יובל שטייניץ הציג היום בלשכתו את מתווה הגז.

    המתווה הוצג יום לאחר תבוסתו של נתניהו להשיג רוב בכנסת להעברת המתווה. בישיבה השתתפו גם פרופ' יוג'ין קנדל, ראש אגף המיסים משה אשר,אמיר לוי ראש אגף התקציבים, ופרופסור איתן ששינסקי.

    המתווה

    כותרות המתווה על פי גלובס כפי שפרסמו העיתונאיות לילך וייסמן והדי כהן: מאגר תמר: דלק תמכור את החזקותיה במאגר (31.25%) לשחקן שלישי בתוך שש שנים, ונובל תדלל את החזקותיה מ-36% ל-25%.

    מאגר לוויתן: במאגר לא יחול שינוי מבני. בטווח הקרוב דלק ונובל לא יתחרו זו בזו על מכירת גז לשוק המקומי, אך המדינה תוכל לדרוש זאת בחלוף עשר שנים מפיתוח המאגר.

    מאגרים כריש ותנין: נובל ודלק ימכרו את החזקותיהן במאגרים בתוך 14 חודשים. אם לא יעשו כן, תעבור החזקה לידי נאמן שימכור את המאגרים בתוך ארבעה חודשים.

    הקדמת היצוא מתמר: השותפות יוכלו לייצא גז למצרים בכמות מסחרית עוד לפני שמאגר לוויתן יחובר לחוף.

    השותפות בתמר לא יקבלו את הטבת מס ששינסקי על הקמת צנרת יצוא למצרים (צינור ממתקן ההפקה של תמר למצרים), אך המדינה תכיר בחלק מצינור נוסף (המכונה "הצינור השלישי") שיחבר בין בארות תמר למתקן ההפקה. כמו כן, השותפות ייאלצו לבנות צינור גז נוסף ממתקן ההפקה לאשקלון. בהתאם להמלצת ועדת ששינסקי, המיסוי יהיה על מחיר שאינו נמוך ממחיר הגז הממוצע במשק הישראלי.

    נאום שטייניץ

    "העובדה שבמאגר הגז הגדול ביותר של ישראל מתעכב כבר שנים בפיתוח שלו – היא זו שצריכה לעורר סימני שאלה. אם התגלה ב-2010, איך לא התחילו בפיתוח? אם נתעכב, ייגרמו נזקים קשים: גם בעיית היתירות האנרגטית והישענות על צינור אחד, גם תעוכב היכולת למנף את הגז אסטרטגית ומדינית, גם היכולת לספק גז למפעלים במחירים סבירים בישראל וכמובן גם ההכנסות הגדולות מהגז.

    המתווה שהגענו אליו הוא הטוב ביותר האפשרי, הריאלי. יכול להיות שיש מתווים בעולמות אידיאלים, דמיוניים – שהם אחרים. אבל אנחנו בעולם הריאלי ואנחנו צריכים שהגז יגיע לישראל. זה המתווה הטוב האפשרי שיביא סוף סוף לפיתוח שדות הגז של ישראל במהירות האפשרית ויביאו עוד חברות שיחפשו גז ונפט. אם המתווה לא יאושר, יהיה עיכוב של חודשים ואפילו שנים. רמת האמון בישראל תיפגע, והסיכוי למכירת כריש-תנין יפחת.

    המתווה טוב למדינת ישראל ולאזרחיה, הוא סביר – אבל קשה מבחינת חברות האנרגיה. הן נאלצו לקבל על עצמן תנאים קשים מבכל מדינות OECD. מאה מיליארד דולר יגיעו לטובת אזרחי ישראל בעשורים הקרובים, המתווה ישיג את פירוק המונופול בתוך מספר שנים, הוא יאפשר לספק גז במחירים סבירים.

    המתווה קשה לחברות כי הוא מטיל על החברות שלוש מגבלות שלא מוטלות באף מדינת OECD: מגבלת יצוא, מגבלת מחיר ומגבלת בעלות.

    אנחנו המדינה היחידה פרט לארה"ב שמתירה יצוא, קובעת תקרה למחיר הגז ומוציאה חברות שקדחו מתגליות שגילו. אלה דרישות שחברות הגז נאלצו להתפשר איתן ששום מדינה שמפיקה גז בעולם המערבי לא נדרשה לעמוד בהן.

    "יכולנו לפרק את לווייתן גם ל-10 גורמים, אבל זה לא ריאלי, כי המאגר לא היה מפותח ולא היינו משיגים תחרות. אנחנו צריכים קודם לדאוג שמאגר לווייתן יפותח.

    כל עוד יש רק תמר, אין תחרות. לכן, מי שבאמת רוצה לקדם תחרות צריך להציב תנאים שמאפשרים את פיתוח לווייתן כך שיוכל להתחרות בתמר. עם זאת, קבענו שאם לא תושג תחרות אמיתית נוכל להכריח אותם להתחרות אחד בשני במאגר לווייתן. אני מעריך מאוד את פרופ' גילה, אבל חושב שרגולטור שמתפטר צריך לעזוב את תפקידו, ולא להישאר בכיסאו"



    0 תגובות